4 ben som boostar din e-handel

4 tips som boostar din e-handel

I mitt jobb som digital strateg på NOGA jobbar jag dagligen med e-handlare. Märkligt nog verkar alla företag och personer som jobbar med just e-handel ha samma problem: de säljer inte så mycket som de vill.

Inget konstigt med det egentligen. Jag kanske kan anta att det bara har att göra med ett driv och en vilja att aldrig någonsin stanna upp. Alltid lite till, liksom.

Men varje framgångsrik e-handel idag står och vilar på (åtminstone) fyra ben. Fyra ben som ser till att trycka igång din försäljning. Det kommer bli en hel del förkortningar nu. Häng med!

1. SEM, PPC & AdWords

It's a jungle out there, som Bonnie Tyler hade sagt. Det är ett krig där ute.

Alla e-handlare har konkurrenter att slåss mot. Du är sällan ensam. Det är lika tråkigt som sant. Och det är lika bra att inse det, helst förr än senare. Du behöver synlighet i sökmotorerna. Det vi ser är att Google tenderar att ge det köpta söket mer och mer utrymme samtidigt som det organiska söket tenderar att få mindre och mindre yta.

Med andra ord, du behöver annonsera. Det bästa är att tjänster som exempelvis Google AdWords inte behöver bli särskilt dyrt. Du betalar bara för klicken du får – inte per visning. Med bra innehåll på sin sajt kan du med lite investering få bra positioner i Googles sökresultat.

2. SEO & Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är den långsiktiga lösningen för att driva trafik till din e-handel. Med en tydlig strategi kan du nå bra positioner i Googles organiska sökresultat. Det är dock viktigt att förstå att det här är ett arbete som byggs upp över tid. Det är inget som görs i en handvändning.

Men när du väl har nått bra positioner så kommer du att få tillbaka mycket av ditt slit. Här betalar du inte för att få klicken från besökarna, utan de kommer att välja din sajt när du ligger högt upp.

3. CRO & Konverterings-optimering

Konvertering är det som på sikt ger dig lönsamhet. Konverteringsoptimering är arbetet med att skruva, testa och analysera

för att få så många som möjligt av dina besökare att vilja handla av dig.

Tänk dig att du har 1 000 besökare och 1 % väljer att handla av dig med en snittorder på 500 kronor. Det betyder att du kommer att sälja för 5 000 kronor. Du kan antingen lägga tid, kraft och energi på att nå lite högre positioner i sökresultatet och få fler besökare där 1 % väljer att handla. Eller så kan du välja att också jobba med konverteringsoptimering.

För tänk om det skulle kunna vara så, att du fortfarande har 1 000 besökare, men att istället 2 % väljer att handla av dig till med en snittorder på 600 kronor. Då kommer du plötsligt att ha 20 kunder som tillsammans handlar för 12 000 kronor.

Det här är anledningen till att du också ska titta på konverteringsoptimering. Det kommer nämligen att öka din lönsamhet per kund.

4. SMM & Annonsering i sociala medier

Har du ännu inte läst mitt inlägg om de trender som kommer slå 2016 så är det dags efter det här. Med Adblockers som populäraste tilläggen till våra webbläsare är det lätt att tro att vi aldrig mer kommer behöva se reklam. Eller ens vilja se reklam. Det senare är alla usla marknadsförares fel. För hur konstigt det här än låter så är reklam vare sig tråkigt, dumt eller onödigt. Åtminstone inte bra reklam.

För tänk om det vore så att du bara fick se reklam för sådant som du är intresserad av. Sådana tjänster och produkter som du inte ens visste fanns, men som faktiskt – på riktigt – skulle hjälpa dig i ditt liv, som skulle få dig att vara lite gladare, skratta lite mer, känna dig lite mer nöjd. Då skulle du vilja ha den reklamen.

Som e-handlare har du möjlighet att göra detta. Med rätt metoder kan du begränsa din målgrupp så till den milda grad att du endast annonserar för dem som faktiskt är intresserade av dina produkter – på riktigt. Det kräver tid, engagemang och analys. Men det går att nå.

Sammanfattning

Konkurrensen är stentuff för alla e-handlare. Men det går att nå framgång. Det kräver dock mycket tid i anspråk. Det kräver bara lite vilja, uthållighet, kunskap och förståelse för hur den digitala världen fungerar.