CRO

Att driva företag handlar i mångt och mycket om att nå lönsamhet. Utan lönsamhet faller alla förutsättningar för att driva verksamheten. Konverteringsoptimering, eller CRO som förkortningen lyder, är något som traditionella butiker har jobbat med under många, många, många decennier.

Du har nått bra positioner hos sökmotorerna. Trafiken till din sajt ser bra ut. Men ändå är det ingen som vill handla av dig. Inte för att det nödvändigtvis endast måste handla om att dina besökare ska köpa. Det kan lika gärna vara att de ska fylla i ett kontaktformulär, anmäla sig till ett nyhetsbrev eller ladda ner en pdf. Huvudsaken är att dina besökare ska göra det du vill att de ska göra.

Med CRO följer ett visst mått av best

practice, det finns vissa saker som egentligen inte behöver testas, vi vet att det fungerar. Vill du att dina kunder ska handla av dig, då ska du sannolikt inte gömma produkterna tre sidor bort, bakom två draperier och tre biffiga dörrvakter. Fram med dem längst fram så att de syns.

Men CRO handlar också om optimering, precis som SEO. Det handlar om att testa sig fram för att se vad som fungerar bäst i just ditt specifika fall. Här är det så kallade A/B-test som är metoden. Man testar helt enkelt två lösningar mot varandra och ser vilken av dem som fungerar bäst. Vinnaren blir standard och nästa A/B-test kan genomföras.

Vill du veta mer om CRO? Kontakta mig via formuläret så återkommer jag och berättar mer.